معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به طرح اخیر مجلس برای کاهش سن ورود به پایه اول دبستان به پنج سال، گفت: تحقیقات نشان میدهد این اقدام به نفع دانشآموزان نیست و سن شش سال تمام، مناسبترین زمان برای آغاز تحصیل است.
به گزارش رویداد شمال ؛ طرح اخیر مجلس شورای اسلامی برای کاهش سن ورود کودکان به پایه اول دبستان به پنج سال تمام، بار دیگر موضوع سن مناسب آغاز تحصیل را به بحث روز محافل آموزشی و روانشناسی کشور تبدیل کرده است.
سن شش سال؛ انتخابی علمی و کارشناسی
«موسیالرضا کفاش» معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با ایسنا، با تأکید بر مطالعات انجامشده در این زمینه اظهار کرد: سن ورود به پایه اول ابتدایی هماکنون شش سال تمام است و کارشناسان آموزشی و روانشناسان کاهش این سن به پنج سال را به صلاح دانشآموزان نمیدانند.
وی افزود: این موضوع در حال حاضر بین صاحبنظران آموزش و پرورش و روانشناسان محل بحث است، اما نظر غالب آن است که شش سالگی با توجه به آمادگی جسمی و ذهنی کودکان، بهترین سن برای ورود به دبستان محسوب میشود.
کفاش با بیان اینکه سن ورود به مدرسه در کشورهای مختلف متفاوت است، گفت: در برخی کشورها پنج سال، برخی پنج و نیم سال و برخی شش سال یا بالاتر را انتخاب کردهاند. اما شواهد نشان نمیدهد که تسریع در ورود به دبستان به نفع کودکان باشد.
جایگاه پیشدبستانی و استثنای دانشآموزان ایرانی خارج از کشور
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به دوره پیشدبستانی توضیح داد: نوآموزان چهار و پنج ساله در پیشدبستانی آموزشهای غیررسمی دریافت میکنند تا برای ورود به مدرسه آماده شوند. ورود رسمی به پایه اول از شش سال تمام آغاز میشود.
وی همچنین درباره دانشآموزان ایرانی در خارج از کشور افزود: بر اساس آییننامه شورای عالی آموزش و پرورش، در کشورهایی که سن ورود به دبستان ۵.۵ سال است، دانشآموزان ایرانی نیز میتوانند در همین سن وارد پایه اول شوند.
کفاش در پایان تأکید کرد: هرچند آموزش و پرورش کاهش سن به پنج سال را به نفع کودکان نمیداند، اما تصمیمگیری نهایی با مجلس شورای اسلامی است و در صورت تصویب قانون، همه دستگاهها موظف به اجرای آن خواهند بود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید