چرا شرکت توزیع برق گیلان روز خبرنگار را نادیده گرفت؟

چرا شرکت توزیع برق گیلان روز خبرنگار را نادیده گرفت؟

وقتی مسئولان پاسخگویی را لطف می‌دانند، نه وظیفه

تاریخ انتشار: 1404/5/25

شماره خبر: 15933

چاپ‌خبر

تا زمانی که مدیران استانی از جمله «شرکت توزیع برق گیلان» پاسخگویی به مردم را وظیفه ذاتی خود ندانند و رسانه را تهدید بپندارند، بی‌اعتمادی عمومی افزایش خواهد یافت.

رویداد شمال- بابک محب پور/ در عصر انفجار اطلاعات رسانه دیگر تنها ابزار خبررسانی نیست، بلکه چشم و گوش بیدار جامعه و مسئولان است؛ با این حال برخی سازمان‌های خدمت‌ رسان از جمله شرکت توزیع نیروی برق گیلان در برابر افکار عمومی سکوت می‌کنند و حتی روز خبرنگار را فرصتی برای قدردانی و شفاف ‌سازی نمی‌دانند؛ این رویکرد نه‌ تنها به بی‌اعتمادی مردم دامن می‌زند، بلکه نشانه‌ای از فقدان سواد رسانه‌ای در مدیریت است.

رسانه؛ فرصت یا تهدید؟

در دنیای امروز رسانه‌ها نه تنها تهدید نیستند، بلکه بزرگ‌ترین فرصت برای سازمان‌ها به شمار می‌روند؛ «رسانه» بازتاب ‌دهنده مطالبات مردم و پلی میان افکار عمومی و مسئولان است؛ با این وجود، همچنان شاهدیم که برخی مدیران از رسانه فاصله می‌گیرند و آن را تهدیدی برای منافع شخصی یا سازمانی خود می‌پندارند.

چرا روز خبرنگار نادیده گرفته شد؟

هفته و روز خبرنگار، فرصتی بی‌بدیل برای سازمان‌های خدمت‌رسان است تا با تجلیل از خبرنگاران، همزمان به پرسش‌های افکار عمومی پاسخ دهند؛ با این حال شرکت توزیع نیروی برق گیلان  که بیشترین گلایه‌ها را در روزهای اخیر به دلیل ناترازی انرژی تجربه کرده است  برخلاف بسیاری از نهادها هیچ اقدامی در این راستا انجام نداد؛ حال این پرسش جدی مطرح است چرا سازمانی که باید پاسخگوی مردم باشد، در چنین مناسبت مهمی به سکوت پناه برد؟

قدرت رسانه در بزنگاه‌ها

نمونه روشن اهمیت رسانه را می‌توان در جنگ ۱۲ روزه اخیر مشاهده کرد؛ رسانه‌ها با اطلاع‌ رسانی به موقع مانع گسست اجتماعی شدند و مردم را حول یک محور مشترک یعنی مقابله با دشمن، همدل نگاه داشتند. اگر در بزنگاه‌های ملی، رسانه‌ها چنین نقشی ایفا می‌کنند، چرا در موضوعات حیاتی استانی همچون خاموشی‌ها و مشکلات انرژی باید مورد بی‌اعتنایی قرار گیرند؟

سوء مدیریت یا فقدان سواد رسانه‌ای؟

«جبار کوچکی نژاد» نماینده مردم رشت در مجلس بارها در مناسبت های مختلف تاکید کرده است که رسانه‌های دارای مجوز، امروز مسئولیتی سنگین برعهده دارند؛ از روشنگری و انتشار اخبار درست تا مقابله با رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی رها شده؛ اما متأسفانه برخی مدیران استانی هنوز پاسخگویی به افکار عمومی را نه یک وظیفه، بلکه لطفی در حق رسانه می‌دانند و نتیجه این نگاه چیزی جز سوء مدیریت و تشدید فاصله میان مردم و مسئولان نیست.

وقتی مسئولان به جای پاسخ، نمایش می‌دهند

به ‌تازگی دبیر ستاد اربعین گیلان در دو برنامه تلویزیونی آمارهایی متناقض ارائه کرد و همین موضوع به سرعت به سوژه مردم در سراسر کشور بدل شد؛ با این حال تاکنون هیچ مقام مسئولی در این باره پاسخگو نبوده است؛ از سوی دیگر یکی از اعضای شورای شهر رشت نیز حضور خود در مراسم عزاداری اربعین را به ‌صورت رسانه‌ای به نمایش گذاشت ، اگر این حضور تنها برای عزاداری امام حسین (ع) بود، چه نیازی به اطلاع‌رسانی و پوشش رسانه‌ای داشت؟ و اگر هدف دیگری در میان بود، چرا باید از تریبون رسانه برای نمایش شخصی استفاده شود؟

چنین رفتارهایی به‌روشنی نشان می‌دهد که برخی مسئولان هنوز کارکرد واقعی رسانه را نمی‌شناسند و نمی دانند که رسانه ابزار تبلیغ شخصی نیست؛ رسانه نهادی است برای روشنگری، نقد عملکرد و پاسخگویی در برابر افکار عمومی و تا زمانی که مدیران استانی از جمله شرکت توزیع برق گیلان پاسخگویی به مردم را وظیفه ذاتی خود ندانند و رسانه را تهدید بپندارند، بی‌اعتمادی عمومی افزایش خواهد یافت.

این روزها سازمان‌ها به مشاوران رسانه‌ای کارآمد نیاز دارند تا از فرصت رسانه در جهت شفافیت، اصلاح عملکرد و بازسازی اعتماد بهره بگیرند و بدانند «رسانه دشمن نیست»؛ فرصتی است که اگر نادیده گرفته شود، به تهدید واقعی بدل خواهد شد.

برچسب:

اشتراک گذاری در:

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *