گزارش دیجی‌کالا از سلیقه خرید ایرانی‌ها؛

کاهش پوشاک، افزایش لوازم آرایشی و هجوم به کالاهای اضطراری

تاریخ انتشار: 1404/6/18

شماره خبر: 16502

چاپ‌خبر

همزمان با افت خرید پوشاک و موبایل، تقاضا برای لوازم آرایشی، موتور برق، دستگاه تصفیه و لوازم جانبی خودرو رشد چشمگیری داشته است؛ آماری که تصویری واقعی از تغییر الگوی مصرف در اقتصاد ایران ترسیم می‌کند.

به گزارش رویداد شمال؛ فرارو نوشت: گزارش عملکرد دیجی‌کالا نشان می‌دهد گوشی‌های اقتصادی سهم بزرگی از بازار موبایل را قبضه کرده‌اند و حجم خرید موبایل نیز در سال ۱۴۰۳ درمقایسه با ۱۴۰۲ حدود ۱۰ درصد آب رفته است.

قطعی برق در سال‌های اخیر تب خرید موتور برق را بالا برده و به‌خاطر دلایلی که بهتر از ما درجریانش هستید، کالاهای دیگری مثل دستگاه تصفیه آب مشتری پیدا کرده‌اند. گزارش دیجی‌کالا با بیش از ۳۰۰ صفحه و نکات ریز و درشت زیادی منتشر شده اما در این نوشته سراغ مواردی می‌رویم که می‌تواند تصویری بدون روتوش از واقعیت بازار کشور منعکس کند.

سلطه گوشی‌های اقتصادی در ایران ‌

خرید موبایل در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ کاهشی چشمگیر داشته است. بااینکه گوشی‌های اقتصادی پرفروش‌ترین گزینه‌های موجود در دیجی‌کالا به‌حساب می‌آیند، ۱۰ درصد کمتر از سال ۱۴۰۲ خریدار داشتند.

حجم فروش گوشی‌های میانرده تقریبا به همین اندازه آب رفته و گوشی‌های پرچمدار و گرانقیمت نیز با همین میزان افت فروش روبرو شدند.

محبوب بودن گوشی‌های اقتصادی در ایران را می‌توانیم با بازار جهانی مقایسه کنیم. نیمه اول ۲۰۲۵ که خبری از آیفون ۱۷ و مدل‌های این سری در بازار نبود، آیفون ۱۶، آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۶ پرو به‌ترتیب سه گزینه اول کشورهای مختلف معرفی شدند. در فهرست ۱۰ گوشی پرفروش بازار جهانی،‌ فقط یکی دو گوشی اقتصادی به‌چشم می‌خورد.

افزایش خرید کالای اضطراری

قطعی برق، باعث رشد خرید موتور برق شده است. طبق داده‌های دیجی‌کالا میزان خرید موتور برق درمقایسه با سال ۱۴۰۲ بیشتر از دوبرابر افزایش داشته و دقیقا ۱۳۹ درصد بیشتر شده است.

همزمان با تکاپو برای خرید موتور برق، کالاهایی در دسته چراغ اضطراری و چراغ قوه نیز به‌طور متوسط ۳۹ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۲ فروش داشتند.

داده‌های دیجی‌کالا از سال ۱۴۰۴ می‌تواند از افزایش روند خرید کالاهایی مثل موتور برق حکایت داشته باشد اما اجالتا در همان سال ۱۴۰۳ با رشد ۵۷ درصدی خرید دستگاه تصفیه هوا روبرو بودیم. آلودگی هوا در شهرهایی مثل تهران، اهواز و سایر شهرهای صنعتی شرایط را برای خریدوفروش دستگاه‌های تصفیه مهیا کرده است.

کاهش خرید پوشاک و افزایش مراجعه به لوازم آرایشی

حجم ریالی خریدوفروش پوشاک در ایران، درحدفاصل ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ حدود ۳۶ درصد بیشتر شده است. بخشی از این اتفاق را می‌توانیم با تورم توجیه کنیم اما نکته معنادار گزارش دیجی‌کالا، آب رفتن تقریبا چهار درصدی تعداد سفارش پوشاک است.

حجم سفارش پوشاک از برند‌های این حوزه نیز ۱۱ درصد کمتر از سال ۱۴۰۲ تخمین زده می‌شود. با وجود این تعداد سفارش‌های مردم از دیجی‌کالا بابت لوازم آرایشی حدود ۱۸.۵ درصد بیشتر شده است.

دوربین ثبت وقایع؛ بیشترین رشد فروش لوازم جانبی خودرو

میزان افزایش خرید دوربین ثبت وقایع در دیجی‌کالا، پارسال رشد پنج هزار و ۵۰۰ درصدی سالانه داشته است. زنجیر چرخ و مسیریاب خودرو هم بخش دیگری از پرتکرارترین خرید‌های حوزه لوازم جانبی خودرو به‌حساب می‌آید.

در بخش لوازم یدکی لوازم خانگی هم میزان سفارش‌ها و خرید کاربران رشد تقریبا ۲۵ درصدی داشته که راهکاری برای به‌تعویق انداختن خرید کالا نو تلقی می‌شود.

برچسب:

اشتراک گذاری در:

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *