لزوم اصلاح یا تعویض۵۰ درصد دوربین‌های جاده‌ای

لزوم اصلاح یا تعویض۵۰ درصد دوربین‌های جاده‌ای/ وزارت راه موظف به اصلاح این دوربین‌ها شده است

تاریخ انتشار: 1403/12/29

شماره خبر: 11620

چاپ‌خبر

بنا به گفته رئیس کمیسیون اصل نود مجلس بسیاری از دوربین‌ها در جاده‌ها کارایی لازم را ندارند و حدود ۵۰ درصد آن‌ها نیاز به کالیبراسیون و اصلاح دارند.

به گزارش رویداد شمال؛ آمار بالای تلفات تصادفات جاده‌ای در ایران آن قدر وحشتناک است که می توان آن را  به سقوط سالانه ۷۰ فروند هواپیما تشبیه کرد اما سال هاست که اهمیت این مهم مغفول مانده است!

متاسفانه سهم تصادفات جاده‌ای از آسیب‌های وارده به نظام سلامت کشور بسیار بالا است و از آنجایی که نظام سلامت جایگاه مهمی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کشور دارد، در همین راستا سالانه هزینه‌ها و اعتبارات قابل توجهی برای تقویت نظام سلامت کشور در نظر گرفته می‌شود. متاسفانه یکی از عواملی که با نظام سلامت ما تناقض و تداخل دارد، تصادفات جاده‌ای است که سالانه شاهد از دست دادن و آسیب رسیدن تعداد زیادی از هموطنان مان هستیم.

ورود کمیسیون اصل نود به موضوع ایمنی راه‌های کشور

بر همین اساس، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از پیمایش دقیق کارشناسان این کمیسیون برای اصلاح یا تعویض دوربین های هوشمند جاده ای خبر می دهد.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر اعلام می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از دوربین‌ها در جاده‌ها کارایی لازم را ندارند و حدود ۵۰ درصد آن‌ها نیاز به کالیبراسیون و اصلاح دارند.

وی با اشاره به موضوع حوادث و تلفات جاده‌ای که یکی از مسائل حیاتی است، بیان می‌کند: در کشورهای مختلف برای کاهش تصادفات جاده‌ای،  برنامه‌های مشخصی وجود دارد. این درحالیست که عوامل مؤثر در این حوادث شامل ایمنی خودرو، وضعیت جاده و مهارت راننده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه می‌دهد: اگرچه سیستم‌های ایمنی خودرو، مانند ترمز و هشداردهنده‌ها به کاهش حوادث کمک می‌کنند اما شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها، مانند شیب‌های تند و نقاط کور از اهمیت بالایی برخوردار است و سازمان راهداری مسئول این امر است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور می شود : مهارت راننده نیز در کاهش حوادث نقش دارد و رانندگان باید مهارت بیشتری نسبت به رانندگی در شهر داشته باشند.

تصادفات؛ سرعت بالا و خواب آلودگی

به گفته وی یکی از عوامل اصلی حوادث جاده ای سرعت بالای رانندگان و خواب آلودگی آن هاستف وی همچنین تاکید می‌کند: سرعت غیر مجاز در رانندگی منجر به تلفات زیادی می‌شود و برای کنترل این موضوع، استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت، پیشنهاد شده است زیرا این دوربین‌ها می‌توانند سرعت لحظه‌ای و میانگین سرعت بین دو دوربین را بررسی کرده و رانندگان متخلف را شناسایی کنند.

دستور برای اصلاح یا تعویض دوربین های جاده‌ای

نماینده مردم  مشهد و کلات در خانه ملت اظهار می‌کند: با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از دوربین‌ها کارایی لازم را ندارند و حدود ۵۰ درصد آن‌ها قادر به رصد دقیق تخلفات نیستند و براساس پیمایش دقیقی که از طرف کارشناسان کمیسیون اصل ۹۰ در ارتباط با این موضوع، صورت گرفت و طی جلسه‌ای که با وزیر راه و شهر سازی، خانم فرزانه صادق مالواجرد در کمیسیون برگزارشد، وزارت راه موظف به اصلاح و کالیبره کردن این دوربین‌ها شده است، همچنین وزارت راه موظف شده تا قبل از تعطیلات، این دوربین‌ها را اصلاح نماید .

پژمان فر از هموطنان خواست در سفرهای خود، ایمنی را رعایت کنند تا جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی همچنین خاطر نشان می‌سازد: دستگاه‌های نظارتی و پلیس راهور موظف به برخورد قاطع با رانندگان بی‌احتیاط هستند تا جان مردم حفظ شود.

ایران و رتبه ۶۲ تصادفات جاده ای در بین ۱۷۵ کشور جهان!

به گزارش خانه ملت، علیرضا اسماعیلی مدرس دانشگاه تهران نیز در گفت و گو با خانه ملت در خصوص وضعیت تصادفات و ایمنی رانندگی در ایران و مقایسه آن با کشورهای اروپایی می‌گوید: اگرچه ایران بیش از یکصد سال گذشته نسبت به ورود خودرو به کشور اقدام کرده اما فرهنگ و آموزش مرتبط با آن به درستی توسعه نیافته است.

وی می‌افزاید: این در حالی  است که در اروپا، به ویژه در کشورهایی مانند اتریش، آموزش‌های گسترده‌ای برای رانندگان وجود دارد و جوانان در مراکز آموزشی تمرین می‌کنند تا بسیاری از هیجانات و انرژی شان بدرستی تخلیه شود اما در ایران این آموزش‌ها به شدت محدود است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به آمار تصادفات در ایران بیان می‌کند: متاسفانه ایران در بین ۱۷۵ کشور دنیا رتبه ۶۲ را در تصادفات جاده ای دارد و سالانه میانگین ۱۷ هزار نفر در تصادفات، جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی آمار نشان می‌دهد که ایرانی ها ۷ برابر بیشتر از اروپایی ها از ماشین شخصی استفاده می‌کنند که همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل افزایش آمار تصادفات باشد .

رییس سابق پلیس راه کشور تصریح می‌کند: این آمار نشان ‌دهنده ناپایداری در کنترل تصادفات است. به عنوان مثال در سال‌های اخیر، تعداد کشته‌ها از ۱۵ هزار نفر به ۲۰ هزارو ۴۵ نفر افزایش یافته است.

از هر ۱۰۰ نفر ۲۳ نفر کشته می شوند!

وی همچنین به مقایسه آمار تصادفات در ایران و کشورهای توسعه‌ یافته می‌پردازد و می‌گوید: در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، حدود ۲۳ نفر کشته می‌شوند در حالی که این رقم در کشورهای اروپایی به طور متوسط ۲/۸ نفر است که این نشان‌دهنده فاصله زیاد در ایمنی جاده‌ها و فرهنگ رانندگی است و برای اهمیت این موضوع یادآوری این نکته ضروریست که کشورهای اتحادیه اروپا  با ۲۸ کشور که دارای ۴۵۰ میلیون جمعیت هستند و ایران که در حدود ۸۵ میلیون جمعیت دارد آمار کشته‌های ما به اندازه نزدیک به کل اتحادیه اروپاست.

اسماعیلی به اقدامات کشورهای اروپایی به ویژه سوئد در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی اشاره و مطرح می‌کند: در سوئد، آموزش‌های مربوط به ایمنی رانندگی از سنین پایین آغاز می‌شود و حتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته این آموزش ها را بیش از ۶ دهه گذشته است که از دوران مهدکودک ها آغاز کرده و همچنان این آموزش ها انجام می شود تا در ذهن افراد به صورت مداوم تکرار و نهادینه شود و این کشور قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای کنترل تخلفات رانندگی دارد.

وی با اشاره به آمار ناپایدار تصادف و کشته ها در ایران خاطر نشان می‌سازد: در ایران آمار تصادف و کشته‌ها کاملاً ناپایداراست برای مثال گاهی به علت همه گیری بیماری مانند کرونا بسیاری از مردم سفر نمی روند و کاهش سفر باعث کاهش سوانح ترافیک می شود. از طرفی گاهی بعد از پایان این بیماری ها به افزایش تعداد سفرها اضافه می شود و این درحالیست که احتمالا در نوروز امسال به دلیل همزمانی ماه مبارک با سال نو ممکن است از آمار سفرها کاسته شود از این رو شاید به همین دلیل آمار تصادفات جاده ای در ایران در سال های مختلف، متفاوت باشد که این نشان دهنده وضعیت ناپایدار در این موضوع است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه ترافیک و تصادفات جاده‌ای تصریح می‌کند: مثلا در کشورهایی چون سوئد، نروژ، سوئیس، هلند و …میزان تصادفات شان بسیار پایین است و اگر بررسی شود چرایی آن به « قانون چشم انداز صفر Vision zero» بر می‌گردد که این قانون ضروری بود و مجلس سوئد آن را تصویب کرد و در سال ۱۹۹۷ بعد از آن، همه ملزم به تبعیت از این قانون شدند و درتمام کشورهای پیشرفته این قانون اجرایی شده است.

رییس سابق پلیس راه کشور تاکید می‌کند: زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل عمومی در اروپا به گونه‌ای طراحی شده که استفاده از خودرو شخصی کاهش یابد تا جایی که مردم، حمل و نقل عمومی را ترجیح می دهند و حتی برای سفر ، هواپیما و قطار از سفر با خودرو شخصی مقرون به صرفه تر است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به آن که برای کاهش تصادفات در ایران، نیاز به تغییر در فرهنگ رانندگی و افزایش آگاهی عمومی وجود دارد، توصیه می کند: باید به آموزش و زیرساخت‌های ایمنی توجه بیشتری شود.

خودرو با کیفیت و زیرساخت‌های  ایمن جاده‌ای

شایان ذکر است که پیش تر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از سازندگان خودروها و همچنین عواملی که در وزارت راه و شهرسازی، اقدام به ساخت جاده می‌کنند، خواسته بود که در ساخت خودرو و جاده‌های ایمن و  با‌کیفیت اقدام و اهتمام کنند .

مهدی اسماعیلی، نماینده مردم میانه در مجلس نیز  تاکید می‌کند: همه دست به دست هم دهیم تا تصادفات منجر به فوت و آسیب‌های معلولیت‌زا را به حداقل برسانیم تا ملت ما در نظام سلامت از نعمت سلامت برخوردار باشد.

سخن پایانی

بخاطر داشته باشیم تنها با شعار امکان کاهش تصادفات جاده ای میسر نخواهد بود مگر با همکاری و همدلی همه دستگاه های ذی ربط و همچنین با فرهنگ سازی مداوم تا بتوان به این مهم در سراسر سال دست یابیم و شاهد سفری خاطره انگیز باشیم نه داغدار عزیزان مان شویم./

 

برچسب:

اشتراک گذاری در:

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *