خط ریلی رشت-آستارا مزایای اقتصادی، تجاری و ترانزیتی گستردهای برای کشور دارد که همکاری ریلی سهجانبه ایران، آذربایجان و روسیه، این فرصتها را به ثمر مینشاند.
به گزارش رویداد شمال ؛ کریدور بینالمللی شمال-جنوب (INSTC) به عنوان یک پروژه بینالمللی میان سه کشور هند، ایران و روسیه در سال ۲۰۰ میلادی به تفاهم رسید.
این کریدور که اولین بار در سال ۱۹۹۲ به عنوان شاهراه ترانزیتی شماره ۹ اوراسیا در هلسینکی فنلاند معرفی شد، نقش بهسزایی در تجارت و ترانزیت کالا میان شبه قاره هند،آسیای مرکزی، قفقاز، اروپای شمالی و مرکزی دارد.3
کارشناسان هدف اصلی این کریدور را ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد و مقرونبهصرفه برای حمل کالاها از هند به اروپا از طریق مسیر ایران عنوان کردهاند به طوری که هزینه و زمان گذر کالا را به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد نسبت به مسیر سنتی کانال سوئز کاهش میدهد.
کریدور شمال-جنوب میتواند تأثیر قابلتوجهی در افزایش تبادلات تجاری، تحکیم روابط ژئوپلیتیکی، تقویت همکاریهای منطقهای و کاهش وابستگی به غرب داشتهباشد که براساس گزارشهای سازمان ملل با توسعه زیرساختها و تسهیل فرآیندهای گمرکی این کریدور، حجم تجارت بین کشورهای عضو این کریدور تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
در کنار موانع نرمافزاری کریدور شمال-جنوب از جمله فرآیندهای گمرکی، مالی و بیمهای، بخشی از پازل غربی کریدور شمال-جنوب یعنی خطآهن رشت_آستارا، نزدیک به ۲۴ سال است که معطل ماندهاست و هنوز اجرایی نشدهاست.
توافقنامه اولیه احداث خطآهن رشت-آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر، بالاخره در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ میان ایران و روسیه امضا شد و روسها متعهد شدند در قالب موافقتنامه مذکور، تا سقف ۱.۶ میلیارد یورو در ساخت این خط ریلی سرمایهگذاری کنند.
امروز رئیسجمهور در دیدار ساویف، معاون نخستوزیر روسیه، بر عزم جدی ایران برای تکمیل راهگذر شمال-جنوب تأکید کرد و گفت: ایران به مفاد این توافقنامه پایبند است و طرف روسی میتواند هرچه سریعتر نقشهبرداریها از مسیر و مقدمات اجرای پروژه را آغاز کند.
ساویف هم ضمن ابلاغ سلام گرم رئیسجمهور و نخستوزیر کشورش به پزشکیان و دعوت از وی برای سفر به مسکو در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی، با اشاره به توافقنامهی اجرای خطآهن رشت-آستارا، بر ارادهی دولت متبوعش برای اجرای این توافقنامه تأکید کرد و گفت: طرف روسی خط اعتباری لازم را تأمین کرده و ضمن همکاری با دولت آذربایجان برای کریدور شمال-جنوب، خواهان اجرای این توافقنامه از سوی ایران است.
مهدی محمدی، کارشناس حملونقل و ترانزیت، عنوان کرد در سالهای اخیر، چندین توافقنامه مهم بین ایران، آذربایجان و روسیه با محوریت کریدور شمال-جنوب امضا شدهاست که هدف آنها تقویت همکاریها در زمینه ترانزیت کالاها بودهاست.
یکی از مهمترین این توافقنامهها، راهاندازی خطآهن رشت-آستارا با هدف اتصال شبکه ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و سپس روسیه به منظور شکلگیری ترانزیت ریلی یکپارچه در سراسر این کریدور بودهاست.
مهدی باقری، کارشناس ترانزیت، در مصاحبه با فارس اظهار کرد که خط ریلی رشت-آستارا مزایای ضرورت ارتباط با كشورهاي منطقه قفقاز، اشتراك اين طرح با كريدور ترانزیتی جنوب-غرب (خليج فارس به درياي سياه)، حجم بالاي تقاضاي ترابري در مناطق غربي روسيه، كاهش تعداد كشورهاي واسطه به يك كشور و مسير كوتاهتر به سمت اروپا در مقایسه با دو شاخه میانی (دریای خزر) و شاخه شرقی (آسیای مرکزی) را دارد.
باقری ادامه داد: احداث خط ریلی رشت-آستارا ضروری است اما در کنار آن نباید از فرصتهای دریایخزر غافل بشویم.
وی تصریح کرد با ارتباط مستقیم دریایی با روسیه، واسطهای بین دو کشور وجود ندارد، مسیر جایگزینی برای مسیر آذربایجان به وقت ضرورت در دسترس میباشد و ظرفیتهای قابلتوجه کشورمان در کشتیرانی و تجارت دریایخزر احیا میشود.
باقری در انتها افزود: بلاشک پیشبرد همزمان دو پروژه یعنی احیای ظرفیت تجاری دریایخزر و احداث راهآهن رشت-آستارا، مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی گستردهتری در اختیار ایران قرار میدهد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید