وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تمرکز نظام آموزشی بر کنکور، آن را عاملی برای دور شدن مدارس از مأموریت تربیتی خود دانست و خواستار اصلاح ساختارها و رهایی از کنکورمحوری شد.
به گزارش رویداد شمال ؛ علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به تأثیر منفی کنکور بر مدارس، گفت: کنکور و مافیای پیرامون آن عملاً تمامی طرحهای تربیتی و کیفیتبخشی آموزش را نقش بر آب کرده و آموزشوپرورش را از اهداف اصلیاش دور کرده است. وی افزود که کنکور هیچ نسبتی با مأموریت تربیتی مدارس ندارد و آموزشوپرورش به جای آمادهسازی دانشآموزان برای «زیستن خوب»، عملاً در نقش دانشگاه ظاهر شده است.
ساختار متوسطه دوم؛ غیرمنطقی و متورم
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از ساختار دوره متوسطه دوم گفت: شاخههای متعدد فنیوحرفهای، کاردانش، تجربی، ریاضی، انسانی و معارف ایجاد شدهاند؛ ساختاری که در هیچ نظام آموزشی موفق دنیا دیده نمیشود و بهرهوری منابع انسانی و موقعیتهای تربیتی را کاهش داده است. کاظمی تأکید کرد : نظام آموزشی باید چابک و جمعوجور شود تا تمرکز بر تربیت افزایش یابد.
تشکیلات اداری؛ عریض و طویل
وی با اشاره به گستردگی تشکیلات اداری آموزشوپرورش گفت: حجم معاونتها، سازمانها و ادارات بهگونهای است که حتی مدیریت مؤثر سخت شده است. در برخی مناطق با حدود دو هزار دانشآموز، یک منطقه آموزشی مستقل تأسیس شده که نمونهای از ناکارآمدی در طراحی ساختار است.
کاظمی در پایان تأکید کرد: تحول واقعی در آموزشوپرورش بدون اصلاح ساختار و رهایی از کنکورمحوری ممکن نیست و این مسیر عزم جدی و تصمیمهای شجاعانه میطلبد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید