با پهلوگیری نخستین کشتی تجاری از بندر هوسان آذربایجان در بندر آستارا، فعالیتهای تجاری این بندر پس از ۱۸ ماه توقف از سر گرفته شد.
به گزارش رویداد شمال ؛ عصر چهارشنبه ۸ مردادماه ۱۴۰۴، نخستین کشتی تجاری از بندر هوسان جمهوری آذربایجان با ظرفیت ۱۶۰۰ تن با موفقیت در اسکله شماره یک بندر آستارا پهلو گرفت. این رویداد، نقطه عطفی در احیای فعالیتهای اقتصادی و تجاری بندر آستارا به شمار میرود.
علت توقف؛ رسوبگذاری سنگین و افت سطح آب
بندر آستارا از آذرماه ۱۴۰۲ به دلیل کاهش شدید تراز آب دریای خزر، انباشت بیش از یک میلیون مترمکعب رسوب در کانال دسترسی و مشکلات قراردادی، از چرخه حملونقل دریایی خارج شده بود. پس از بررسیهای کارشناسی و تصمیمگیری در اسفند سال گذشته، عملیات لایروبی از ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ آغاز شد.
لایروبی گسترده برای بازگشایی مسیر
«سعید رسولی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از لایروبی بیش از ۱۵۰ هزار مترمکعب رسوب تاکنون خبر داد و گفت: «با بهرهگیری از لایروبهای کاتر ساکشن و هاپر ساکشن، تعمیق کانال همچنان ادامه دارد.» وی همچنین از تخلیه بانک رسوب و توسعه موجشکنها برای جلوگیری از بازگشت رسوب به مسیر کشتیرانی خبر داد.
تقویت همکاریهای منطقهای
رسولی با اشاره به اهمیت بنادر شمالی در کریدور حملونقل بینالمللی شمال–جنوب، گفت: «بازگشایی بندر آستارا گام نخست در مسیر توسعه این بندر است. توسعه زیرساختهای بندری، افزایش ظرفیت، جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی و گسترش تجارت با آذربایجان و کشورهای حاشیه خزر از مهمترین اهداف پیشروست.»
بندر آستارا؛ دروازه نوین تجارت خزر
وی تاکید کرد: این رویداد نهتنها محرکی برای اقتصاد منطقهای است، بلکه گامی مهم در تقویت همکاریهای دریایی ایران با کشورهای حاشیه خزر به شمار میرود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید