ساختار خاص راه‌های استان، ایمن‌سازی را دشوار کرده است

مدیرکل راهداری گیلان:

ساختار خاص راه‌های استان، ایمن‌سازی را دشوار کرده است/ اولویت با محورهای پرخطر و پرتردد

تاریخ انتشار: 1404/9/26

شماره خبر: 19478

چاپ‌خبر

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان با تأکید بر ساختار خاص شبکه راه‌های استان گفت: پیوستگی شهرها و مسیرها، ایمن‌سازی و کنترل ترافیک را دشوار کرده و توسعه زیرساخت‌ها بدون تأمین منابع پایدار امکان‌پذیر نیست.

به گزارش رویداد شمال ؛ «فریبرز مرادی» بعدازظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری اظهار کرد: ساختار راه‌های گیلان به‌گونه‌ای است که عملاً مرز مشخصی میان شهرها و مسیرها وجود ندارد و استان در حوزه راه، شبیه یک کلان‌شهر عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: همین پیوستگی موجب شده بخش زیادی از تخلفات سرعت در راه‌های روستایی رخ دهد و امکان کنترل مستمر توسط پلیس محدود باشد.

راه‌های روستایی؛ ایمنی بالا، اعتبار محدود

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان خاطر نشان کرد: بخش عمده مصوبات شوراهای ترافیک شهرستان‌ها مربوط به راه‌های روستایی است، در حالی که تأمین اعتبار این مسیرها باید از منابع استانی انجام شود و واقعیت آن است که منابع موجود پاسخگوی همه نیازها نیست.

استانداردسازی سرعت‌کاه‌ها در دستور کار

وی افزود: اجرای سرعت‌کاه‌های استاندارد، خط‌کشی اصولی و نصب تجهیزات ایمنی نیازمند اعتبارات قابل توجه است، اما از سال گذشته استانداردسازی سرعت‌کاه‌ها در مسیرهای شرق گیلان آغاز شده و در راه‌های اصلی استان نیز به‌تدریج در حال اجراست.

مرادی با بیان اینکه گیلان حدود ۱۱ هزار و ۲۰۵ کیلومتر راه دارد، اظهار داشت: نزدیک به ۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از این مسیرها راه روستایی است. وی عنوان کرد: در صورت تأمین ۵۰ درصد منابع از سوی استان، امکان تأمین ۵۰ درصد مابقی از منابع ملی وجود دارد و در همین راستا، مجوز برگزاری مناقصه نزدیک به یک همت از محل منابع ملی اخذ شده است.

خط‌کشی ۱۴۵۰ کیلومتر راه در هشت ماه

مدیرکل راهداری گیلان گفت: طی هشت ماه امسال بیش از هزار و ۴۵۰ کیلومتر خط‌کشی در محورهای استان انجام شده و اولویت با مسیرهای پرخطر و پرتردد بوده است. وی همچنین از آغاز فرآیند مناقصه برای ترمیم و تعویض تابلوهای هدایت مسیر خبر داد.

۴۶ پروژه فعال در راه‌های شریانی

مرادی با اشاره به پروژه‌های راهداری افزود: امسال ۴۶ پروژه راهداری در محورهای شریانی و اصلی استان با اعتباری بیش از ۱۱ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال تعریف شده که از این تعداد، ۱۴ پروژه در دست اجرا و ۱۰ پروژه به اتمام رسیده است. وی تصریح کرد: همچنین ۲۴ کیلومتر از راه‌های شریانی استان با اعتبار ۹۶ میلیارد تومان روکش آسفالت شده است.

وی با اشاره به توان لجستیکی استان اظهار کرد: گیلان دارای ۱۶۷ شرکت حمل‌ونقل کالا، ۱۴۲ شرکت حمل‌ونقل مسافر، ۱۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و بیش از ۹ هزار و ۸۶۰ دستگاه ناوگان عمومی با فعالیت ۱۲ هزار و ۲۴۰ راننده است.

جابه‌جایی بیش از ۷ میلیون تن کالا

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۷ میلیون و ۴۱۱ هزار تن کالا و حدود ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار مسافر در سطح استان جابه‌جا شده است. وی عنوان کرد: در مرز آستارا نیز بیش از ۹۳ هزار تن واردات و ۸۳۴ هزار تن صادرات کالا ثبت شده و میزان ترانزیت استان به ۸۵۰ هزار تن رسیده است.

مرادی با اشاره به آمار ترددها اظهار داشت: تا پایان آبان، بیش از ۳۳ میلیون تردد بین‌استانی در گیلان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد سه‌درصدی داشته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سامانه ۱۴۱ به‌صورت شبانه‌روزی آماده اطلاع‌رسانی آخرین وضعیت راه‌ها به مردم است.

برچسب:

اشتراک گذاری در:

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *