ترانزیت (گذر) خارجی ایران با رکوردزنی رکوردهای ۱۴ ساله خود، در سال ۱۴۰۳ به ۲۲ میلیون تن رسید که بدین ترتیب قدرت نرم ایران در منطقه را برای شکلدهی معادلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی بیش از پیش افزایش میدهد.
به گزارش رویداد شمال به نقل از فارس؛ معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران فرود عسگری عنوان کرد که ۲۲ میلیون تن کالا از مسیر ایران در سال ۱۴۰۳ عبور کرد.فرود عسگری با اعلام این خبر گفت: این میزان کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران در سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲.۵ درصد افزایش نشان میدهد.
رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: از مجموع کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران در سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۹ میلیون و ۶۵۴ هزار تن از مبداء ۱۰ گمرک شهید رجایی، پرویزخان، باشماق، سرخس، بازرگان، آستارا، پیرانشهر، بیلهسوار، لطفآباد و جلفا بوده است.
چندی پیش نیز معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن جبارعلی ذاکری عنوان کرده بود که ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۳، ۲.۴ میلیون تن بوده که بدین ترتیب رکورد خود را شکسته است.
چند ماه پیش نیز فرزانه صادق، وزیر راهوشهرسازی، در دیدار با دبیرکل ایرو نیز عنوان کرده بود که در سال ۱۴۰۳، ترانزیت ایران به باشگاه ۲۰ میلیون تنیها میپیوندد.
گفتنی است براساس بررسی مرکز پژوهشهای مجلس، استعدادهای ترانزیتی ایران ۸۰ میلیون تن در سال است که در صورت فعالسازی میتواند درآمد سالیانه بیش از ۸ میلیارد دلاری را عاید کشورمان کند.
کارشناسان معتقدند ترانزیت (عبور) کالا منافعی اعم از «درآمد ارزی سرشار»، «ایجاد جایگاه راهبردی در سطح بینالملل»، «گره خوردن منافع مشترک با کشورهای ذینفع و قدرتهای اقتصادی و سیاسی»، «خنثیکنندگی تحریمهای ظالمانه و یکجانبه»، «توسعه اقتصادی و فرهنگی و افزایش مراودات مالی به واسطه وجود منافع بازرگانان کشورهای دیگر» و مهمتر از آن «تنظیم منافع مردم-دولت» را به همراه دارد.
امروزه کریدورهای ترازیتی به عرصه جنگ کریدوری تبدیل شده و همه کشورها به دنبال اختصاص سهم قابلتوجهی در این کریدورها هستند.
واقع شدن ایران در میانه کمربند اتصالی شرق به غرب به عنوان یکی از کوتاه ترین و ایمن ترین راههای دسترسی به دو قطب اقتصادی یعنی چین و اروپا، در کنار تنوع کریدورهایی که از مسیرهای دریایی، جادهای، ریلی و هوایی ایران عبور میکنند، موقعیت استراتژیک منحصر به فردی را ایجاد کرده تا ظرفیت ایران تنها به کریدور شمال-جنوب و سایر دسترسیهای منطقهای محدود نگردد.
مهدی محمدی، کارشناس حملونقل و ترانزیت در مورد دستیابی به رکورد ترانزیتی در سال ۱۴۰۳ با وجود شرایط تحریمی، عنوان کرد که دستاوردهای ترانزیتی کشور و ثبت رکوردهای امیدوارکننده و جهشهای تجاری در چند سال گذشته که ناشی از پیمانهای دوجانبه و چندجانبه بینالمللی است، زمینه پررنگتر شدن نقش ایران در معادلات قدرت منطقهای و فرامنطقهای را فراهم کردهاست.
محمدی با اشاره به نقش موثر کریدورها در شکلدهی معادلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی و تنظیم جایگاه در نظم نوین جهانی، بیان کرد که تمام فعالیتهای ترانزیت کالا از مسیر ایران به دست توانمند بخش غیردولتی و بازرگانان کشور صورت میگیرد و تعامل سازنده دولت با آنها، وزن ژئوپلیتیکی ایران را ارتقا خواهد داد.
محمدی تصریح کرد: با توجه به آن که درآمد ترانزیت کالا از خاک کشور، دلاری یا براساس سایر ارزهای بینالمللی است، میتواند مانند سایر بازارهای سرمایه به گزینه جدیدی برای سرمایهگذاری تبدیل شود و دولت باید تسهیل ورود بخش غیردولتی به این عرصه را در دستور کار قرار دهد که این روند مطابق اجرایی شدن شعار سال جدید مبنی بر «سرمایهگذاری برای تولید» است.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید