استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم اعلام کرد: در حکم اولی شرع، موتورسواری و دوچرخهسواری بانوان مجاز است و تنها در صورت تحقق عناوین ثانوی مانند جلب توجه نامحرم یا مفسده اجتماعی، میتواند مشمول منع شود.
به گزارش رویداد شمال ؛ آیتالله کاظم قاضیزاده، استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم، درباره حکم شرعی موتورسواری زنان گفت: وسایل نقلیهای چون موتورسیکلت و دوچرخه در صدر اسلام وجود نداشته و از این جهت اصل برائت در مورد آنها جاری است و استفاده بانوان از این وسایل، از نظر حکم اولی، اشکالی ندارد.
روایات سوارکاری زنان و قیاس با وسایل جدید
وی با اشاره به اینکه در منابع دینی درباره سوار شدن زنان بر اسب و چهارپایان مطالبی ذکر شده است، افزود: در روایات، نسبت به اصل سوارکاری زنان معمولاً حکم به کراهت داده شده اما عدم جواز بیان نشده است. بنابراین، اگر موتورسواری یا دوچرخهسواری را از باب شباهت به سوارکاری در نظر بگیریم، در نهایت میتوان کراهت را استنباط کرد؛ هرچند حکم اولی شرع، جواز است.
عناوین ثانوی و شرایط منع
این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: ممکن است در برخی موارد بهسبب عناوین ثانوی مانند منافات با عفت و حیا، جلب توجه نامحرم، تحریک جنسی یا ضرر جسمی، فتاوای عدم جواز داده شود. با این حال، امروزه بسیاری از موتورسواران با پوشش کامل و رعایت حدود شرعی از این وسیله استفاده میکنند و ظاهر برخی موتورسیکلتها نیز پوششهای مناسبتری دارد.
وی افزود: از منظر حکم ثانوی، اگر موتورسواری موجب تحریک یا پیامدهای مشابه شود اشکال دارد، اما در شرایط فعلی جامعه، بسیاری از بانوان شرایطی را رعایت میکنند که این عناوین محقق نمیشود. همچنین نسبت به نشستن بانوان در ترک موتور، پرسش فقهی خاصی مطرح نشده و غالب فقها آن را مجاز دانستهاند.
جواز موتورسواری در رانندگی و ترک
آیتالله قاضیزاده بیان کرد: از منظر جلب توجه یا حفظ حیا، تفاوتی میان رانندگی زنان با موتورسیکلت و نشستن آنان پشت سر همسرشان وجود ندارد. بنابراین، اگر عنوان ثانویِ حرمت وجود نداشته باشد، موتورسواری زنان چه در جلو و چه در عقب موتور، جایز است.
شرط اصلی: رعایت پوشش و حفظ حرمت
وی در پایان گفت: توصیه میشود بانوان هنگام استفاده از موتورسیکلت، پوشش کامل و رعایت حریم اخلاقی را مورد توجه قرار دهند تا از بروز هرگونه جلب توجه حرام جلوگیری شود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید