بیش از شش ماه از اعلام آمادهبودن زیرساختهای طرح «خودروی متصل» میگذرد، اما با وجود تصویب در شورایعالی ایمنی حملونقل، این پروژه همچنان در پیچوخم بروکراسی و تعیین بودجه متوقف مانده و اجرای آن به سال آینده موکول شده است.
به گزارش رویداد شمال به نقل از تسنیم؛ طرح «خودروی متصل» که قرار بود یکی از پروژههای تحولآفرین پلیس در حوزه هوشمندسازی ترافیک باشد، همچنان در مرحله وعده و پیگیری مانده است. سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا، اردیبهشتماه امسال از آماده بودن طرح و نهایی شدن طراحی و تولید قطعات هوشمند داخلی خبر داده بود و تنها مانع اجرای آن را «تعیین ردیف بودجه مستقل» عنوان کرد.
در ادامه، سردار سیدکمال حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در شهریورماه اعلام کرد که طرح «خودروی متصل» در شورایعالی ایمنی حملونقل تصویب شده و دولت نیز اجرای آن را تأیید کرده است. با این حال، دو ماه پس از این اعلام، هنوز زمان مشخصی برای آغاز طرح تعیین نشده است.
از «پلاک سوم» تا «خودروی متصل»
پیش از طرح جدید، پلیس راهور طرحی با عنوان «پلاک سوم» را برای رصد دادههای خودرو ازجمله شماره پلاک، سوابق تخلفات و مشخصات خودرو طراحی کرده بود. اما با رشد فناوری و ناکارآمدی این طرح، «خودروی متصل» جایگزین آن شد تا با بهرهگیری از فناوریهای نوین، رفتار رانندگان را بهصورت هوشمند و آنلاین رصد کند.
با وجود این هدفگذاری، تاکنون جزئیات دقیقی از چگونگی نظارت بر رفتار رانندگان و اهداف نهایی طرح اعلام نشده است. به گفته سردار حسینی، «خودروی متصل» پروژهای زیرساختی است که تنها با همکاری نهادهایی مانند وزارت کشور، قوه قضائیه، سازمان راهداری و شورایعالی فضای مجازی به سرانجام خواهد رسید.
اولویت اجرا؛ ناوگان حملونقل عمومی
رئیس پلیس راهور فراجا تأکید کرده است که اجرای طرح با اولویت ناوگان حملونقل عمومی آغاز میشود. به گفته وی، در این مرحله، سختافزار اهمیت کمتری دارد و تمرکز بر توسعه زیرساختهای نرمافزاری است. شرکتهای دانشبنیان داخلی نیز برای ارائه خدمات موردنیاز اعلام آمادگی کردهاند.
با این حال، کارشناسان معتقدند در صورت محدود شدن اجرای طرح به بخش حملونقل عمومی، اهداف اصلی آن محقق نخواهد شد؛ چراکه سهم ناوگان عمومی در تصادفات و تخلفات جادهای بهمراتب کمتر از خودروهای شخصی است.
گره بودجه و احتمال تأخیر تا سال آینده
به نظر میرسد تعیین ردیف بودجه مستقل مهمترین مانع آغاز اجرای طرح باشد. این موضوع یا باید در لایحه بودجه سال آینده لحاظ شود، یا از محل دیگری تأمین گردد. اما با توجه به وضعیت فعلی بودجه دولت و اولویتهای موجود، احتمال آغاز اجرای طرح تا پایان سال جاری اندک است.
کارشناسان میگویند در صورت تأخیر بیشتر، ممکن است اهداف هوشمندسازی ترافیک نیز با تغییرات فناورانه جهانی از هماهنگی خارج شود. از اینرو، شفافسازی درباره منبع تأمین مالی و نحوه اجرای مرحلهای پروژه ضروری است.
ابهامات در اهداف و شیوه اجرا
طرح «خودروی متصل» در کشورهای مختلف سابقهای نزدیک به نیمقرن دارد و کارکردهایی چون مدیریت ترافیک، هشداردهی در جادههای حادثهخیز، ردیابی خودرو، نظارت لحظهای و ارتباط با تولیدکننده را شامل میشود.
با این حال، هنوز مشخص نیست در نسخه ایرانی این طرح، اولویت اصلی چیست؛ کاهش تصادفات، کنترل تخلفات یا صرفاً مدیریت دادهها؟
مسئله دیگر، هزینه تجهیز خودروهاست. اگر نصب سختافزار و نرمافزار موردنیاز بر عهده خودروسازان باشد، احتمال افزایش قیمت خودرو وجود دارد؛ و اگر این تجهیزات خارج از چرخه خودروسازی تأمین شوند، باید سازوکار رقابتی و نظارت دقیق بر آن مشخص گردد.
با وجود اعلام آمادگی فراجا و تصویب طرح در نهادهای بالادستی، «خودروی متصل» هنوز از مرحله حرف و وعده فراتر نرفته است. این طرح میتواند گامی مهم در مسیر هوشمندسازی ترافیک کشور باشد، اما بدون تأمین بودجه مستقل، برنامهریزی دقیق و مشارکت همه نهادهای مرتبط، همچنان روی کاغذ باقی خواهد ماند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید