رییس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی پروژه راهآهن رشت–آستارا از ابتدای سال ۲۰۲۶ خبر داد و گفت: تمام اراضی این پروژه تا آن زمان به طرف روسی تحویل و قرارداد اجرایی نیز منعقد میشود.
به گزارش رویداد شمال ؛ «امین ترفع» رییس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به توافقات نشست سهجانبه ایران، روسیه و آذربایجان اظهار داشت: مهمترین محورهای این نشست در زمینه حملونقل، گمرک و انرژی بود و در حاشیه آن، تفاهمنامه گمرکی و تفاهمنامه سهجانبه انرژی میان سه کشور امضا شد. به گفته وی، این نشست از موفقترین جلسات چندجانبه سالهای اخیر به شمار میرود.
ترفع افزود: در این نشست، سه کشور درباره ظرفیت جابهجایی بار در کریدور شمال-جنوب به توافق رسیدند و مقرر شد ظرفیت مسیر ریلی شاخه غربی این کریدور به ۱۵ میلیون تن و با احتساب سایر شیوههای حملونقل به ۳۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.
وی با اشاره به توافق برای رفع گلوگاههای جادهای شاخه غربی کریدور شمال-جنوب گفت: با بهبود زیرساختها و رفع مشکلات مرزی میان سه کشور، ظرفیت جادهای برای جابهجایی ۱۵ میلیون تن بار دیگر فراهم خواهد شد.
رییس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش همکاریهای زیرساختی نیز مقرر شد پل کلاله در مسیر کریدور ارس تا پایان امسال تکمیل و عملیات اجرایی پایانه آستارا نیز تا پایان سال به پایان برسد.
ترفع با اشاره به وضعیت پروژه راهآهن رشت-آستارا گفت: تاکنون تملک اراضی ۸۵ کیلومتر از مسیر این پروژه به پایان رسیده و تا پایان سال تمامی اراضی به تملک دولت درخواهد آمد. وی افزود: از مجموع مسیر پروژه، تاکنون ۳۵ کیلومتر به طرف روسی تحویل شده تا مطالعات اولیه انجام شود و مابقی اراضی نیز تا پایان سال تحویل خواهد شد.
وی درباره نحوه تأمین مالی این پروژه توضیح داد: وام روسیه برای اجرای راهآهن رشت–آستارا از نوع وام صادراتی است؛ بدین معنا که پیمانکار روسی در قالب این وام عملیات اجرایی پروژه را انجام میدهد. موافقتنامه این وام در دوران ریاستجمهوری شهید آیتالله رییسی امضا و قرارداد چارچوب میان پیمانکار روسی (شرکت «کاسپین سرویس») و کارفرمای ایرانی (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل) در سال گذشته نهایی شده است.
ترفع اظهار کرد: تا پایان سال ۲۰۲۵ قرارداد اجرایی بین پیمانکار و کارفرما امضا میشود و از ابتدای سال ۲۰۲۶، پروژه با تأمین مالی روسیه وارد فاز اجرایی خواهد شد.
به گفته وی، ارزش این پروژه ۱.۶ میلیارد یورو است و وام صادراتی روسیه بهصورت دورهای پرداخت میشود. بازپرداخت این وام ۱۰ ساله و با نرخ سود ۳ درصد تعیین شده است.
رییس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: پیگیری اجرای راهآهن رشت–آستارا از سال ۲۰۰۰ و همزمان با امضای موافقتنامه کریدور شمال–جنوب آغاز شد و در دولت چهاردهم مهمترین گام عملی این پروژه با تکمیل فرآیند تملک اراضی مسیر برداشته شد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید